Generelle husordensregler

VELKOMMEN TIL BELBUAN ALLEFORENING

Et godt bomiljø avhenger i første rekke av beboernes evne og vilje til å omgås medmennesker og vise hensyn og omtanke under de forskjellige forhold.  I noen sammenhenger er det likevel nødvendig med felles regler, og derfor er disse husordensreglene laget.

ANSVAR OG OMFANG

Husordensreglene gjelder for alle som oppholder seg på foreningens område.  Hver enkelt seksjonseier er ansvarlig for at egne husstandsmedlemmer, besøkende og eventuelle framleiere gjøres kjent med reglene og overholder dem. Foreningens styre kan gi nærmere opplysninger om forhold som ikke uten videre framgår av disse reglene.

FELLESANLEGG - LEKEPLASS - DYREHOLD - PARKERING

Ta godt vare på grønt anlegg, beplantning og andre fellesanlegg.  Skader påfører foreningen – og dermed beboerne selv – unødvendige omkostninger.  Enhver seksjonseier som holder husdyr, må sørge for å ha full kontroll over dyret til enhver tid, og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på foreningens område – vi minner spesielt om båndtvangbestemmelsene.

For å sikre parkeringsplasser nok til alle, må de som er tildelt garasje eller plass benytte denne.

RENHOLD

Utfør renhold av trapper, svalganger, kjellere og boder etter evt. bestemmelser i tunet.

AVFALL

Følg renholdverkets instruks, når det gjelder kildesortering.  Knytt posene godt til restavfall, stikk et hull i posen slik at luften kommer ut av posene (bedre plass i containerne).

RO OG ORDEN

Unngå unødig bråk i leiligheter, trapper og svalganger, og annen sjenerende støy i huset eller utenfor naboenes vinduer og balkonger.  Oppussingsarbeid som medfører sjenerende støy  - banking, boring mm – bør ikke foregå mellom 22.00 – 7.00 alle dager.

Situasjonen i 2020/21 har satt fokus på at vi bor tett på hverandre i boligsameie, og at ulike behov må ivaretas på en best mulig måte. Pandemien har  f.eks. medført at mange tidvis må være på hjemmekontor, og at elever og studenter har hjemmeskole eller egenstudier. Styret for Belbuan Alleforening henstiller til sunn fornuft, dialog og varsling mellom naboer både før mindre og større oppussingsprosjekter blir startet opp..

Lås alltid dørene til kjeller.  Unngå eller vis hensyn ved risting av tøy og gulvmatter fra balkonger, svalganger og vinduer.

BRUK AV LEILIGHETER/FELLESAREAL

Påse at leiligheten er tilstrekkelig oppvarmet ved fravær, flytting eller lignende i den kalde årstiden slik at vann- og avløpsrør ikke blir frostskadet.

Sett ikke opp markiser, platter, le-vegger, gjerder, parabolantenner etc. før naboene er forespurt og har samtykket.

Vær forsiktig så det ikke oppstår brann, både inne i leiligheten og på balkongen, i kjeller og lignende.

PLIKTER – MISLIGHOLD

Husordensreglene er til for å holde ro og orden i foreningen, og for at alle inne i fellesskapet skal ta hensyn til hverandre og trives der. Reglene skal således ikke legge unødige plikter på beboerne.  Noen plikter er likevel nødvendige for å sikre et godt bomiljø som de fleste er tilfreds med.  Alle beboerne må derfor sette seg inn i - og følge dem.

For det tilfelle at noen gjør seg skyldig i overtredelse av husreglene og eventuelle tillegg til disse, er det nødvendig å gjøre oppmerksom på at det kan bli betraktet som vesentlig mislighold – med de følger det medfører.

Belbuan Alleforening, Trondheim, mars 1992 (revidert juni 1999, april 2021)