Bo-guide

I Bo-guiden har vi samlet praktisk informasjon som kan være nyttig for beboerne.

Dugnad

Alle sameierne i Belbuan Allèforening har plikt til å delta i vedlikehold av fellesarealet. Arbeidet består hovedsakelig av våronn og annenhvert år beskjæring av poppel alleen. I tillegg påfylling grus på stier, vedlikehold av lekeplass med stativer samt kosting av øvre og nedre parkeringsplass.

Et brannsikkert hjem
1) Røykvarsleren må sjekkes jevnlig og batteriet skiftes årlig.
2) Håndslukkeapparatet må stå lett tilgjengelig. Sjekk trykkmåler og snu apparatet regelmessig.
3) Unngå brennbar dekor. Slukk alltid stearinlys før du forlater rommet.
4) Unngå tørrkoking - ofte årsak til brann. Blir du avbrutt i matlaingen - slå av komfyren!
5) Ikke dekk til ovner. Pass på at ovnene er plassert i trygg avstand til brennbart, eksempel gardiner.
6) Tøm aske forsvarlig. Aske kan være brannfarlig i flere dager.

Plenklipping mm
Det enkelte tun har egen organisering av plenklipping og vedlikehold på sitt uteområde – snakk med tunkontakten.

Forsikring ytre og indre

Vår boligform krever felles forsikringsselskap og Gjensidige Forsikring er vår forsikringspartner fra 1.mai 2009. Forsikringen omfatter hus, garasjer og privat avløpsledning. Innhenting av pristilbud og utfakturering av premie skjer gjennom Allèforeningen. Premien fordeles etter antall kvadratmeter du eier og faktureres sammen med kontingenten til Allèforeningen 2 ganger pr år. Kontaktperson i styret og Gjensidige finner du under ”Kontakt” i meny.

Innboforsikring må tegnes av den enkelte.

Kildesortering av søppel
Hvert tun har egne avfallscontainere for rest-, papp- og plastavfall, ta kontakt med din tunleder hvis du har spørsmål ang. dette.  Avgift for renovasjon er fordelt pr. leilighet av Trondheim kommune iht. avtale for hvert tun og faktura kommer to ganger pr år sammen med eiendomsavgift, feie- og vannavgift.

Erfaringen viser at en del søppel som er miljøavfall kastes som restavfall. Dette gjør at det tidvis ikke er nok plass i restsøppelboksene. Når bokser ikke kan lukkes kommer uønskede fugler, mus og rotter til vårt område. Søppelet må sorteres i henhold til sorteringslister.  Manglende sortering kan føre til bot, og at vi må ha flere bokser noe som vil øke avgiften for oss alle.

Papirboksene blir også raskt fulle, mye på grunn av at esker ikke slås sammen. I sammenheng med flytting eller rydding hos enkelt beboere kastes så mye papir at det ikke er plass for daglig papiravfall fra resten av beboerne. Ta hensyn og bli kvitt store mengder papir på en måte som ikke rammer andre.

Noen gode regler for riktig fyring
1) Fyr med tørr ved, det gir best varmeutbytte, lite sot i skorsteinen og mindre forurensing.
2) Fyr med god trekk. Det trengs mye luft til god forbrenning. Legg i små mengder brensel ofte.
3) Unngå rundfyring. Resultatet av rundfyring (med ovnen full av ved og trekken mest mulig gjenskrudd) er dårlig forbrenning, beksot i skorsteinen og mye forurensing.

Montering av ildsted
må kontrolleres av en kvalifisert kontrollør og meldes til kommunen. Eier av ovnen er selv ansvarlig for å vurdere kvalifikasjonene til kontrolløren. Det er ikke krav om skriftlig dokumentasjon på utført kontroll, men ved tilsyn fra feiervesenet eller bygningsmyndighetene vil det være en fordel å ha dette.  Hvis fyringsanlegget har forårsaket en brann, kan det være en fordel å kunne vise fram en slik bekreftelse til forsikringsselskapet.

Parkeringsplasser

Våre to store parkeringsplasser er private plasser beregnet for daglig bruk av beboerne og deres gjester.  Uvedkommende biler blir tauet bort. Langtidsparkering er ikke mulig grunnet areal og snøbrøyting.  Ta kontakt med styret i Belbuan Alléforening.

Påbygging eller ytre endring av bygning
Styres av Plan- og bygningsloven, www.trondheimkommune.no Lov om eierseksjoner og og vedtektene i Belbuan Alléforening.

Salg - kjøp - utleie av leilighet
Ved salg/kjøp av leilighet på Belbuan skal Alléforeningen alltid skal ha beskjed.  Det samme gjelder hvis du leier ut leiligheten din. Ved utleie er eier/utleier ansvarlig for deltagelse i dugnader og lignende, vedlikehold av bygning og at Lov, vedtekter og husordensregler følges.  Det er viktig at ytre område ikke på noen måte forslummes, da det reduserer verdien for oss alle.

Snørydding og spyling
Belbuan Alle’forening har inngått brøyteavtale med ekstern brøyter, men vi må tidvis og ved stort snøfall regne med å måtte ta i ett tak selv.

Vi må selv ta ansvar for å holde det ryddig ved/i oppgangen, inklusive vasking, kosting og spyling.

Alle henvendelser og spørsmål vedrørende brøyting skal formidles gjennom styret, se informasjon om nåværende brøytekontrakt under "Kontakt" i menyen.

Stengning av vann i leiligheten
For å være forberedt i tilfelle vannlekkasje ol. må du vite hvordan du stenger vannet. Dette gjøres i kjelleren i nærheten av varmtvanns-tankene.  Når du stenger vannet stenger du også vannet for de andre leilighetene i tunet.  Husk å avtale stenging med de leilighetene som berøres.

Ytre vedlikehold
Det enkelte sameier og sameiestyret har ansvar for oppfølging og gjennomføring av ytre vedlikehold av hus og uteareal på sitt område/tun. Utførelse og kostnader knyttet til maling av hus, vedlikehold av tak med mer fordeles og avtales mellom sameierne eller gjennom sameiestyret.

Felleskostnader  tunkasser
Felleskostnader knyttet til det enkelte sameie/tun fastsettes av sameiestyret i tunet og innbetales til dette.

Nyeste kommentarer

28.03 | 17:52

Kan det være aktuelt å ta en gjennomgang av reguleringsforslaget fra Trondheim kommune etter at årsmøtesaker er gjennomgått?

02.11 | 22:30

Jeg ønsker e-postvarsel

30.07 | 21:07

Jeg ønsker e-postvarsel

08.04 | 19:57

Er det satt dato for containere?