Vedtekter

VEDTEKTER FOR VELFORENINGEN BELBUAN ALLEFORENING

Med hjemmel i tinglyst skjøte, er nåværende og fremtidige seksjonseiere pliktig til å være medlemmer av velforeningen som ble konstituert på møte 4. januar 1991.

§1. Foreningens formål er å forestå driften av fellesarealet (fellesarealet består pr dato av eiendommene gnr 12, bnr 171 + 172) (parkeringsplasser, gangveier, fellesledninger ol) som eies av eierne som ideelt sameie, eller av velforeningen, og felleanlegg (.eks grendahus, barnehager og lignende) som måtte bli eierne ideelle eller fysiske sameie eller som skal eiers av velforeningen.  Dessuten å samordne tiltak som berører flere av tunene.

§2. Pliktige medlemmer i foreningen er de som til en hver tid er seksjonseiere i de 5 tunene (sameiene) gnr 12, bnr 173, 174, 175, 176 og 177.

§3. Foreningens høyeste organ er medlemsmøte der hver seksjonseier har 1 stemme.  Den daglige drift ivaretas av styret.

§4.

a) Ordinært medlemsmøte (årsmøte) holdes i mars måned.  Medlemsmøte kan ellers holdes så ofte styret finner det nødvendig, eller når minst 5 medlemmer krever det og samtidig oppgir hvilke saker som ønskes behandlet.

b) Styrets formann innkaller skriftlig til medlemsmøte med minst 8 dagers varsel.  Styrets formann leder medlemsmøtene.  Medlemmene kan også velge en annen møteleder.

§5 På ordinært medlemsmøte (årsmøte) skal følgende saker behandles.

a) Årsberetning, årsregnskap og revisors rapport.

b) Valg av formann og styre med styrerepresentanter.  Minst en leder, sekretær eller kasserer må fortsett i styret slik at kontinuitet oppnås.

c) Økonomi og drift av foreningen.

d) Valg av to revisorer.

e) Valg av valgkomitee med 3 medlemmer.

Medlemsmøtet (årsmøte) kan ikke treffe beslutninger om andre saker enn det som er nevnt i innkallelsen.  Dog kan det besluttes innkalt til nytt medlemsmøte (årsmøte) til avgjørelse av forslag som er fremsatt i møtet.

§6

a) Vedtak i medlemsmøtet kan treffes når mer enn halvparten av de frammøtte stemmer for.  Ved stemmelikhet gjør møtelederens stemme utslaget.

b) I saker som kreves felles finansiering utover de midler styret får til disposisjon, jfr. § 8 krever 2/3 av møtets deltagere.

§7.

a) Det ordinære medlemsmøte (årsmøte) skal velge et styre med 5 medlemmer, ideelt sett et medlem fra hvert tun. Formann velges særskilt. Styret fører møteprotokoll.

b)Vedtak istyret er gyldig når minst 3 av medlemmene er tilstede og stemmer for.

§8.

a) Medlemmene plikter å delta i drift og vedlikehold av fellesarealer og fellesanlegg, jfr. § 1.

b) Styret iverksetter slike tiltak og avgjør om de skal utføres ved dugnad og/eller ved utlikning av utgiftene på de som får nytte av tiltaket.

c) Etter vedtak av avlagte stemmer på generalforsamlingen kan styret hvert år kreve inn et likt beløp (kontingent) fra hvert av medlemmene. Disse midler kan brukes i overensstemmelse med foreningens formål.

§9. Velforeningen kan stå som eier og koordinator av fellesanlegg (f.eks. grendahus, barnehage og lignende) og herunder fordele investeringer og driftsutgifter på medlemmene etter skriftlige avtaler med de enkelte.

§10. Etter forslag fra styret kan velforeningens medlemmer med 2/3 flertall (av avlagte stemmer på generalforsamlingen) vedta nærmere retningslinjer for bruk av fellesarealer og fellesanlegg.

§11. Lov om eierseksjoner kommer til anvendelse når vedtektene ikke dekker de aktuelle sakene.

§12. Disse vedtektene kan endres etter vedtak av 2/3 av avlagte stemmer på generalforsamlingen.

Ekstraordinær generalforsamling 10. juni 1999

Tilleggene til vedtekter i Belbuan Alleforening blir da som følger:

§13.

a) Samtlige byggesaker skal godkjennes i generalforsamlingen før byggesøknad sendes kommunen.

b) Utbyggingen følger til enhver tids gjeldende Plan og bygningslov.  Det skal legges spesiell vekt på Plan- og bygningsloven § 74 (skjønnhetsparagrafen), og man må i størst mulig grad unngå utbygging innover i tunene.

c) Byggherre skal legge fram alle nødvendige saksdokumentasjoner før generalforsamling (-er) (tegninger, arealbeskrivelser, størrelse, nødvendig grunnarbeid etc.).

d) Byggherre skal betale den til enhver tid gjeldende markedspris for tomten.  Markedsprisen skal fastsettes av 3 uavhengige og upartiske firma.  Styret tar kontakt med firmaene i forkant av generalforsamlingen.  Prisen søkes i størst mulig grad å fastsettes som gjennomsnitt.

e) Samtlige omkostninger som påløper ved utbygging skal belastes byggherre.
Herunder menes:

1. Kostnader ved ekstraordinær generalforsamling, herunder kopiering, leie av lokale og enkel bespisning.

2. Innhenting av tomtepris.

3. Bistand fra advokat..

4. Tinglysing, dokumentavgift etc.

5. Kompensasjon til styret for merarbeid

6. Eventuelt andre kostnader som måtte løpe på, diskuteres i den enkelte sak.

7. Skade på eiendom.

f) Det skal også tilrettelegges for en eventuell senere utbygging av 2.etasje.  Tomtepris i dette tilfelle følger samme prinsipp som under pkt d.

g) Etter at byggesak er godkjent får styret fullmakt til å godkjenne og underskrive de nødvendige papirer.

28.03 | 17:52

Kan det være aktuelt å ta en gjennomgang av reguleringsforslaget fra Trondheim kommune etter at årsmøtesaker er gjennomgått?

02.11 | 22:30

Jeg ønsker e-postvarsel

30.07 | 21:07

Jeg ønsker e-postvarsel

08.04 | 19:57

Er det satt dato for containere?